Ronde 1 : De basis op orde op doordeweekse dagen

Jury: Weging: 3x vakjury (60%) en consumentenonderzoek (40%).

Bezoekmoment:
Vakjury: De vakjury bezoekt de supermarkt drie keer onaangekondigd tussen 09.00 uur en 18.00 uur op dinsdag t/m donderdag.
Consumentenonderzoek: Een enquêtuer komt onaangekondigd langs om minimaal 60 enquêtes af te nemen op de winkelvloer tussen 09.00 uur en 18.00 uur op dinsdag t/m donderdag.

Beoordeling: 
Vakjury: De vakjury let op de zogenaamde 'Basis op orde checkpunten'. Denk hierbij aan beschikbaarheid reguliere en actieproducten, hygiëne, voedselveiligheid en kwaliteit van versproducten.
Consumentenonderzoek: De enquêteur zal de respondenten op de winkelvloer onder andere vragen naar de interne en externe winkelverzorging, het algemene beeld van de winkel, klantvriendelijkheid en toegankelijkheid van medewerkers, de kwaliteit van verschillende afdelingen en de beschikbaarheid van producten.

De 50 beste supermarkten gaan door naar ronde 2.

Ronde 2: De basis op orde in weekenden

Jury: Weging: 3x vakjury (70%), 2x mystery shopper (30%) en voor de top 3 per afdeling 1x vaktechnische jury voor de afdelingstitels.

Bezoekmoment: 
Vakjury: De vakjury bezoekt de supermarkt 3 keer onaangekondigd op vrijdag of zaterdag tussen 09.00 uur en 18.00 uur.
Mystery shopper: De supermarkt wordt op twee verschillende momenten bezocht door een mystery shopper. De shoppers komen bij alle deelnemers in een zeflde tijdspanne en op vergelijkbare dagen langs, één dag in het weekend en één dag doordeweeks tussen 09.00 uur en 18.00 uur.
Vaktechnische jury: Deze driekoppige jury bezoekt de 3 beste supermarkten per afdelingscategorie in de laatste week van de 2e ronde.

Beoordeling: 
Vakjury: De vakjury let net als in ronde 1 op de zogenaamde 'Basis op orde checkpunten'. Denk hierbij aan beschikbaarheid reguliere en actieproducten, hygiëne, voedselveiligheid en kwaliteit van versproducten. De vragenlijst is hetzeflde als in ronde 1 m.u.v. de out of stock check. Daarnaast kan elk lid vna de vakjury bonuspunten geven voor afdelingen die zich onderscheiden op bijvoorbeeld assortiment, advies medewerkers, creativiteit, bijzondere service-elementen en extra displayactiviteiten. Deze punten vormen uiteindelijk een overall eindcijfer voor de afdeling.
Mystery shopper: De mystery shoppers doen zich voor als alledaagse klanten.
Vaktechnische jury: De vaktechnische jury beoordeelt de top 3 van de beste scorende afdelingen, n.a.v. ronde 2. Hieruit rollen de winnaars van de afdelingstitels.

De beste 10 supermarkten gaan door naar ronde 3, aangevuld met de provinciewinnaars die niet tot de top 10 behoren. Ook worden heir de winnaars van de afdelingtitels bekend gemaakt.

Ronde 3: De finale

Jury: Weging: 1x top jury (35%), 1x expert jury (25%), 1x Jan Uffing jury (25%) en 2x mystery shopper (15%).

Bezoekmoment:
Top jury: De topjury bezoekt gezamenlijk, aangekondigd op een donderdag of vrijdag de supermarkt. 
Expert jury: 2 expert juryleden bezoeken samen, onaangekondigd de winkelvloer tussen donderdag 09.00 uur en zaterdag 18.00 uur.
Jan Uffing jury: 2 onafhankelijke professionals op het gebied van HR bezoeken samen, onaangekondigd de supermarkt tussen woensdag 09.00 uur en vrijdag 18.00 uur. 
Mystery shopper: De supermarkt wordt op twee verschillende momenten bezocht door een mystery shopper.

Beoordeling:
Top jury: Deze jury gaat op zoek naar de strategie en missie van uw supermarkt. Welke positionering is gekozen om de lokale markt te bewerken en hoe verhoudt de theorie zich tot wat er werkelijk op de winkelvloer gebeurt?
Expert jury: De expert jury gaat op zoek naar de meest commercieel aansprekende winkelvloer met de focus op beleving. Denk hierbij aan visual merchandising, inspirerende versafdelingen en extra impuls activiteiten.
Jan Uffing jury: De Jan Uffing jury gaat op zoek naar het meest effectieve en klantgerichte personeelsbeleid. Hier wordt gekeken of het team erin slaagt de consument maximaal centraal te stellen. De best scorende supermarkt op dit onderdeel zal de Jan Uffingprijs winnen. De jury gaat hiervoor in gesprek met zowel de ondernemer of bedrijfsleider als de medewerkers.
Mystery shopper: De mystery shoppers doen zich voor als alledaagse klanten.

Tijdens het finale feest wordt de winnaar van de verkiezing Supermarkt van het Jaar bekend gemaakt. Dan wordt ook de Jan Uffingprijs uitgereikt, de prijs voor de supermarkt met het beste personeelsbeleid.

 

Bekijk onderstaande video voor meer informatie over het verkiezingstraject.